איך בנט פוגע בלימודי האנגלית באקדמיה?
חשיבותם של לימודי האנגלית
האנגלית היא השפה המדוברת ביותר בעולם. לכן, אין ספק שידיעת השפה היא כלי חשוב המסייע לנו בכל מישורי החיים: ברכישת השכלה (קריאת מאמרים מקצועיים), בתקשורת בינלאומית עם חברים ועמיתים ברחבי העולם, בעיסוקים בשעות הפנאי ועוד. בישראל, כמו במדינות רבות ברחבי העולם, מתחילים בלימודי האנגלית בשלב מאוד מוקדם במערכת החינוך, דבר חשוב ומבורך, אך במהלך השנים חלה ירידה במעמדם של לימודי האנגלית כשהשיא התרחש לפני כשנתיים עם הרפורמה החדשה שהכיל השר בנט על לימודי האנגלית באקדמיה.
לימודי האנגלית באקדמיה
מזה שנים רבות, נחשבת רמת האנגלית כקריטיון קבלה ללימודים אקדמיים בישראל, ודגש מיוחד הושם על שיפור רמת הקריאה באנגלית על מנת להתמצא במאמרים מקצועיים בתחומי הלימוד השונים. הסטודנטים במוסדות השונים מחוייבים להגיע לרמת אנגלית גבוהה ונדרשים להשתתף בלימודי אנגלית כחלק מתכנית הלימודים לתואר. קורסי האנגלית מעניקים לסטודנטים כלים לקריאת טקסט מדעי ולהבנתו על מנת לייצר רמה אחידה בשנות התואר המתקדמות. אמנם הקורסים האלה לא זולים, אך ערכם מבחינה אקדמית הוא גבוה ביותר.
מבנה לימודי האנגלית באקדמיה מדורג לפי רמות שונות כשהמטרה היא להגיע לרמת הפטור. סטודנטים רבים מעידים כי השתתפות בקורסי האנגלית באקדמיה סייעה להם רבות מבחינה מקצועית וקידמה מאוד את הבנתם את המקצוע.
רפורמה בלימודי האנגלית באקדמיה
לפני כשנתיים, יצאה המועצה להשכלה גבוהה בראשותו של השר בנט ברפורמה בתחום לימודי האנגלית באקדמיה. בצעד שתכליתו פופוליסטית לגמרי, חייב השר בנט את כל המוסדות האקדמיים לאפשר לסטודנטים להשתתף בקורסי אנגלית מתוקשבים שאינם מחוייבים בתשלום שכר לימוד. בעת ההכרזה על הרפורמה, פורסמו כותרות מצידו של השר בנט על כך שהרפורמה מוזילה את עלויות שכר הלימוד לסטודנטים:"קורסים בחינם!" מכירים סטודנט שלא ירצה בקורס חינמי? אך נשאלת השאלה האם ניתן ללמוד שפה בצורה מתוקשבת? האם אין עוד ערך למרצה בכיתה אשר צועד יד ביד עם הסטודנט ומוביל אותו להבנה והצלחה? ניתן להתווכח ולדון בסוגיה זו, אך התוצאות מדברות בעד עצמן: מעל 70% מהסטודנטים אשר בחרו ללמוד בקורס מתוקשב ברמה כלשהי, נכשלו בבחינת הסיום. לעומתם, מעל 80% מהסטודנטים שבחרו ללמוד בקורס פרונטלי עם מרצה – עברו את בחינת הסיום.
מדוע, אם כן, לא מכריז השר בנט על כישלון הרפורמה? מדוע איננו מחייב סטודנטים להמשיך להשתתף בתכנית הלימודים הרגילה בקורסים פרונטליים אשר יובילו אותם לשיפור ידיעותיהם בשפה האנגלית? מדוע לא מכירים בחשיבותם של לימודי האנגלית ופועלים לחיזוק מעמדם?
כנסו וחתמו על העצומה לביטול הרפורמה